Realizacja autostrady A-1 jest inwestycją o znaczeniu europejskim. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Autostrada jest ujęta w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. Nr 128, poz. 1334, z późn. zm.) oraz Uchwale Rady Ministrów z dnia 25 stycznia 2011 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”. Projektowane przedsięwzięcie stanowi część Koncepcji Polityki Przestrzennego Zagospodarowania Kraju ogłoszonej przez Prezesa Rady Ministrów w Monitorze Polskim nr 252 z 2012 roku.
Realizacja autostrady będzie znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu ze względu na wiążące się z nią możliwości wzrostu popytu na usługi i towary krajowe, a w zakresie inwestycji budowlanych, przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw wykonawczych jak również innych podmiotów gospodarczych obsługujących budownictwo.
NAZWA KONTRAKTU:
Budowa autostrady A1 Tuszyn – Pyrzowice, odcinek G: węzeł „Blachownia” (bez węzła) – węzeł „Zawodzie” (z węzłem)
NAZWA PROJEKTU:
Budowa autostrady A1, odc. Pyrzowice - Częstochowa
NUMER PROJEKTU:
POIS.03.01.00-00-0015/16
WARTOŚĆ CAŁKOWITA PROJEKTU:
2 607 614 076,74 PLN
DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE:
27.06.2016
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ:
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 1 355 184 582,35 PLN
WARTOŚĆ CAŁKOWITA KONTRAKTU:
219 382 321,53 PLN
Opis kontraktu
Budowa autostrady A1 Tuszyn - Pyrzowice,
odcinek G: węzeł „Blachownia" (bez węzła) - węzeł „Zawodzie" (z węzłem) od km 437+800 do km 442+500 dł. 4,7 km
Funkcjonowanie nowego układu komunikacyjnego wpłynie pozytywnie na środowisko poprzez przejęcie znacznej części ruchu, który w obecnej chwili porusza się po drogach sąsiednich, w tym ruchu szczególnie uciążliwych samochodów ciężkich. Spowoduje to poprawę klimatu akustycznego, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, gleby i wód na terenach znajdujących się w pobliżu dróg, które zostaną odciążone przez autostradę. Zastosowanie nowoczesnych materiałów i technologii, w tym wysokiej jakości nawierzchni, systemów odwodnienia, systemów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz efektywnych urządzeń ochrony środowiska (zabezpieczeń akustycznych, urządzeń do podczyszczania wód opadowych, przejść dla zwierząt, nasadzeń zieleni itd.) przyczyni się do zmniejszenia uciążliwości autostrady dla środowiska oraz polepszy warunki bezpieczeństwa zarówno dla pieszych jak i dla ruchu samochodowego.
Celem inwestycji jest:
- Budowę odcinka autostrady A1 o dł. 4,7 km z nawierzchnią z betonu cementowego;
- Budowę węzła drogowego: Zawodzie;
- Budowę elementów systemu poboru opłat (linii kablowej zasilającej od stacji transformatorowej do km ok. 0+350 łącznicy BC na węźle Zawodzie);
- Budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z autostradą;
- Budowę dróg obsługujących tereny przyległe do projektowanego pasa drogowego;
- Budowę dróg technologicznych;
- Budowę obiektów inżynierskich, w tym 2 wiaduktów w sąsiedztwie Obszaru Natura 2000 „Łąki w Walaszczykach”;
- Wzmocnienie podłoża, korpusu oraz skarp nasypów i wykopów;
- Wypełnienie ewentualnych pustek po eksploatacji górniczej rud i inne prace mające na celu uzdatnienie terenu byłych kopalni rud;
- Budowę systemu odwodnienia korpusu drogowego;
- Przebudowę cieków i rowów melioracyjnych;
- Przebudowę drenaży rolniczych;
- Budowę urządzeń ochrony środowiska;
- Budowę oświetlenia drogowego;
- Budowę infrastruktury dla potrzeb obiektów zlokalizowanych w ciągu autostrady;
- Przebudowę oraz likwidacja istniejącego uzbrojenia kolidującego z projektowaną inwestycją;
- Organizację ruchu, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- Wycinkę kolidującej z inwestycją zieleni;
- Zagospodarowanie terenu nasadzeniami;
- Wszelkie inne roboty jakie okażą się niezbędne dla wykonania przedmiotu zamówienia;
- Uzyskanie decyzji administracyjnych pozwalających na użytkowanie inwestycji.
Parametry techniczne autostrady
klasa techniczna | A |
prędkość projektowa Vp | 120 km/h |
obciążenie nawierzchni | 115 kN/oś |
typ przekroju | dwujezdniowy dwupasowy z rezerwą pod 3 pas ruchu |
szerokość pasa ruchu | 3,75m |
szerokość pasa rozdziału z opaskami | 12,50 - 15,0m |
szerokość opaski | 0,5 m |
szerokość pasa awaryjnego | 3m |
szerokość pobocza gruntowego | 1,50-3,60 |
kategoria ruchu | min. KR6 |
skrajnia pionowa | min. 4,80 m |
pochylenie poprzeczne jezdni na prostej | 2,5% |
Wykaz obiektów inżynierskich
Lp. | Nr obiektu | Lokalizacja | Przeszkoda |
1. | WD 377 | 437+920,90 | w ciągu drogi gminnej nad A1 |
2. | EA 377a | 438+763,65 | estakada |
3. | EA 377b | 439+000,00 | estakada |
4. | WD 378 | 439+137,51 | w ciągu drogi powiatowej nr 1049S nad A1 |
5. | WA 379 | 441+612,06 | nad droga wojewódzką 908 |
6. | WA 380 | 441+832,87 | nad łącznica BC węzeł Zawodzie |
7. | WA 381 | 442+060,00 | nad planowaną drogą woj. Nr 908 (nie obj. opracowaniem) |
8. | MA/PZ 382 | 442+255,12 | most autostr. nad rzeką Konopką oraz przej. dla zwierząt |